Powrót do strony głównej
Dane techniczne An-2
Samolot wielozadaniowy, transportowy i rolniczy, 12 miejscowy.
HISTORIA
Projekt tego wielozadaniowego samolotu powstał w latach 1946-47 jako praca dyplomowa Olega Antonowa, a przedprototyp SCh-1 napędzany silnikiem ASz-21 (560 KW) oblatano 31 sierpnia 1947. Produkcję seryjną z silnikiem ASz-62IR rozpoczęto w ZSRR w 1949 - otrzymał on wtedy oznaczenie An-2 (ponad 70% całej produkcji). Powstały też inne wersje: wojskowa do korygowania ognia artylerii AN-2F, wojskowa transportowa An-2W, meteorologiczna An-6, transportowa An-2T, transportowo-pasażerska An-2TP, pasażerska 12-i 14-miejscowa An-2P, 5-miejscowa wersja dla VIP-ów ("salonka") An-2PK, transportowo-desantowa (12-miejscowa lub na 1500kg ładunku) An-2TD, sanitarna An-2S, pływakowa An-2W (po raz drugi użyto tego oznaczenia; była znana też jako An-4), rolnicza An-2SCh oraz jej warianty przeciwpożarowe (np. An-2L i pływakowy An-2PP). Opracowano też zmodyfikowaną wersję An-2M (w tym drugą ze zmienionym usterzeniem pionowym) oraz turbośmigłową An-3 z silnikiem TWD-20 o mocy 1060 kW (na przełomie lat 70. i 80.)
W 1959 przekazano licencję An-2 do WSK-Mielec, jednocześnie z licencją na produkcję silników ASz-62IR (w WSK Rzeszów i WSK Kalisz) i śmigieł AW-2 (w WSK Okęcie). W Polsce nastąpił prawdziwy rozkwit konstrukcyjny i produkcyjny tego samolotu. Obok produkowanych z licencji An-2T i An-2TP powstały kolejne wersje i warianty rolnicze (An-2R o udźwigu 1370 kg), transportowo-pasażerskie (An-2PD-5, An-2PD-6, "salonki"), fotogrametryczna (An-2PF), poszukiwawcza (An-2PR), do badań geofizycznych (An-2G) i morska An-2M. Produkowana była również w Polsce aparatura agrolotnicza i narty do zimowych wariantów podwozia oraz pływaki. Jeden z "Antków" z obcięty ogonem, zastąpionym kratownicą niosącym usterzenie, oprócz swego "normalnego" silnika tłokowego ASz-62IR otrzymał silnik odrzutowy AI-25 o ciągu 1500 daN i przez kilkanaście miesięcy służył w latach 1972-73 jako latające laboratorium Lala-1 w programie nieudanego odrzutowego samolotu rolniczego M-15 Belfegor.
"Antek" jest najliczniej i najdłużej produkowanym samolotem w okresie pokoju. Wyprodukowano ponad 20000 egz. tego samolotu w różnych wersjach - w tym ponad 5200 w ZSRR, kilka tysięcy w Chinach i ponad 12500 w Polsce w Mielcu.
W 1958 w PZL-Okęcie opracowano projekt wersji nazwanej An-3M, napędzanej silnikiem turbośmigłowym TWD-20 i wyposażonej w skrzydła oraz usterzenie poziome z samolotu PZL-106B Kruk. Rozpatrywane były dwa warianty jego kadłuba, w tym z integralnym zbiornikiem chemikaliów (stanowiącym segment konstrukcji kadłuba) i dwiema oddzielnymi kabinami pasażersko-ładunkowymi. Produkcja An-2 w Polsce została przerwane w 1989 wobec braku zamówień z ZSRR, jednak w 1996 podjęto ją znowu, tym razem w nowej wersji spełniającej wymagania FAR-23, opracowanej przez PZL-Mielec w latach 1990-92 i przeznaczonej dla Kanady. Wersaj ta otrzymała już certyfikat polski i brazylijski.
KONSTRUKCJA
Płat: Profil RPS o grubości 14%, wznios płatów górnych i dolnych 2o45'. Konstrukcja metalowa, dwudźwigarowa, za pierwszym dźwigarem pokryta tkaniną, szkielet wykrzyżowany cięgnami. Na górnym płacie automatyczne sloty na całej rozpiętości. Na obu płatach klapy i lotki szczelinowe o konstrukcji metalowej.
Kadłub: Bardzo pojemny, klasyczna konstrukcja metalowa półskorupowa. Duże drzwi ładunkowe z lewej strony.
Kabina: Zagospodarowanie zależne od wersji, tylna część kadłuba oddzielona ścianką. W wersjach rolniczych zbiornik chemikaliów o pojemności 1400 dm3, w pasażerskich - 12 foteli i wnętrze z tapicerką oraz toaleta, w tansportowo-desantowych-12 składanych siedzeń wzdłuż ścian bocznych.
Usterzenie: Krzyżowe, statecznik poziomy zastrzałowy, metalowy, statecznik pionowy metalowy, stery pokryte tkaniną na szkielecie matalowym.
Sterownie: Linkowo - popychaczowe klapy i klapki wyważające wychylane elektromechanicznie.
Podwozie: Stałe, golenie teleskopowe wsparte zastrzałami, koła z ogumieniem niskociśnieniowym. Amortyzacja olejowo gazowa.
Awionika: Zestaw przyrządów do lotów VFR/IFR, radiowysokoścomierz, radiostacje HF i VHF, ADF.
NAPĘD
Chłodzony powietrzem, gwiazdowy, 9-cylindrowy silnik ASz-62IR o mocy 736 kW, śmigło czterołopatowe AW-2 o zmiennym skoku, pojemność zbiorników paliwa w górnym płacie 12003 .
UZBROJENIE
Konstrukcja samolotu przystosowana jest do zamontowania celownika, fotokarabinu, system sterownia uzbrojenia i dwóch zaczepów podszkrzydłowych do podwieszania lekkich bomb lub innego uzbrojenia podwiesznanego.
DANE TECHNICZNE
Rozpiętość | 18,18 m |
Długość | 12,40 m |
Wysokość | 4,00 m |
Pow. nośna | 71,60 m2 |
Masa własna | 3450 kg |
Masa całkowita | 5500 kg |
Prędkość maks. | 258 km/h |
Prędkość min. | 90 km/h |
Czas wznoszenia | 3,5 m/s |
Pułap | 4400 m |
Zasięg | 900km |
Rozbieg | 170 m |
Dobieg | 185 m |
|