28. eskadra lotnictwa ratowniczego MW miała realizować zadania ratownicze nad lądem i morzem, a do ich wykonywania na
początku 1963 r. do wyposażenia eskadry przyjęto śmigłowce SM-2, a następnie SM-1. 28 lipca 1964 r. piloci por. T.
Jakubowicz i por. J. Łapkin oraz ratownicy bosm. mat. C. Czerwonka i mat G. Adamski przeprowadzili pierwszą udaną akcję
ratowniczą. Z początkiem 1965 r. grupa pilotów i mechaników radzieckich przybyłych do Darłowa rozpoczęła przeszkolenie
polskiego personelu technicznego i latającego na nowoczesne wówczas śmigłowce Mi-4. Dwie maszyny tego typu - w wersji ME
przystosowanej do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) - o numerach bocznych 2 i 6 zakupiono 8 października 1965 r.
Już 21 grudnia tego samego roku na darłowskim lotnisku wylądowały następne dwa Mi-4ME o numerach 071 i 117.
Grupą śmigłowców ZOP dowodził kpt. pil. J. Ciechoński. W 1966 r. eskadrę wyposażono w samoloty An-2 w wersji
patrolowo-ratowniczej, a dowódcą tej grupy został kpt. pil. J. Lisiecki. Rok 1968 wzbogacił darłowską eskadrę o nowy
sprzęt - śmigłowce Mi-2 w wersji pasażerskiej i szkolnej. W następnym roku PZL Świdnik stworzył wersję Mi-2RM
(ratownictwa morskiego) wyposażoną we wciągarkę pneumatyczną o udźwigu 250270 kg, dwie belki bombowe (każda po
trzy uchwyty), hak do holowania tratwy ratowniczej i reflektory-szperacze. 11 grudnia 1971 roku w Darłowie wylądowało
pięć maszyn tej wersji, z których dwie przekazano do stacjonującej w Gdyni Babich Dołach 18. eskadry lotnictwa łącznikowego.
Kolejne Mi-2RM zasiliły eskadrę na początku 1973 roku; ponadto w lipcu tego samego roku sprzęt ten otrzymały zarówno
eskadry z Darłowa, jak i z Gdyni. Koniec lat 70. przyniósł kres eksploatacji SM-1 i SM-2; do roku 1980 wycofano wszystkie
maszyny tych typów z lotnictwa morskiego. Początek lat 80. to poważne zmiany w parku sprzętowym - wycofano wszystkie
cztery użytkowane do tej pory Mi-4ME, a 1 czerwca 1981 r. w Darłowie wylądowało sześć nowoczesnych śmigłowców ZOP Mi-14PŁ.
Przylecieli nimi radzieccy piloci i technicy, którzy przeszkolili polski personel na ten typ. 29 października 1983 r.
jednostka otrzymała kolejne sześć Mi-14PŁ, a 1 grudnia 1983 r. 28. eskadrę ratowniczą - zgodnie z rozkazem dowódcy MW z
17 września 1983 r. - przeformowano w 16. Pułk Lotnictwa Specjalnego. 27 lutego 1984 r. dostarczono lotem cztery
śmigłowce ratownicze Mi-14PS, które wraz z posiadanymi już Mi-2RM i An-2 stworzyły eskadrę ratowniczą. Z Mi-14PŁ
utworzono eskadrę ZOP. W latach 19891991 pułk był składową częścią 7. Pułku Lotnictwa Specjalnego MW w Siemirowicach,
a od 1 kwietnia 1991 r. działa samodzielnie jako 40. eskadra zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa w Darłowie
wyposażona w śmigłowce. Samoloty An-2 przekazano do 7. PLS MW. Od 1 lipca 1995 r. 40. eskadrę podzielono na dwie
niezależne współpracujące jednostki: 2. dywizjon lotniczy i 4. batalion zabezpieczenia, które wchodzą w skład Gdyńskiej
Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jednostkę czekają kolejne zmiany - od 1 stycznia 2003 r. będzie wykonywała
dotychczasowe zadania pod nazwą 29. eskadra lotnicza ze sztabem, dwoma kluczami śmigłowców ZOP, jednym kluczem śmigłowców
ratowniczych Mi-14PS i jednym kluczem śmigłowców W-3, W-3RM, Mi-2RM.
Jednostką kolejno dowodzili:
kpt. pil. Stanisław Piekara (1963-1966),
kmdr ppor. pil. Józef Grzanka (1966-1969),
kmdr pil. Mieczysław Pawlicki (1969-1983),
kmdr por. dypl. pil. Zbigniew Smolarek (1983-1986),
kmdr por. dypl. pil. Wacław Tylenda (1986-1988),
kmdr dypl. pil. Mieczysław Jastrzębski (1988-1991),
kmdr dypl. pil. Roman Morawiec (1991-1994),
kmdr por. dypl. pil. Wiesław Kusalewicz (1994-1997),
kmdr por. pil. Dariusz Majewski (1997- )
Za pismem "Wiraże"