Powrót do strony głównej
Dane techniczne śmigłowca Mi-14
Charakterystyka Śmigłowca Mi-14
Wersja |
Mi-14 PŁ |
Mi-14 PS |
Załoga |
4 osoby |
5 osób |
Średnica wirnika |
21,29 m |
21,29 m |
Długość kadłuba |
18,42 m |
18,42 m |
Napęd |
2 silniki Isotow TV3-117 o mocy 1655kW
(2200 KM) każdy |
2 silniki Isotow TV3-117 o mocy 1655kW
(2200 KM) każdy |
Uzbrojenie
/
Ładowność |
Torpedy albo bomby głębinowe
(konwencjonalne lub nuklearne) |
Około 28 osób lub nieznana ilość noszy albo
4000 kg |
Masa startowa |
14000 kg |
14000 kg |
Prędkość przelotowa |
200 km/h na poziomie morza |
230 km/h na poziomie morza |
Zasięg |
800 km |
800 km |
Załoga
Cztery osoby:dwóch pilotów, nawigator-operator systemu uzbrojenia (wśmigłowcu ratowniczym-ratownik) oraz technik pokładowy.
Załoga porozumiewa się pomiędzy sobą za pomoca rozmownicy SPU-7. Załoga posiada specjalne
kamizelki MSK-3M do lotów nad morzem, umożliwiające przeżycie 24 godzin w zimnej wodzie. Zespołowym środkiem ratowniczym
jest łódka LAS-5M-3.
Wyposażenie
System poszukująco-celowniczy 7071 Kalmar organizujący prace stacji radiolokacyjnej Inicjatiwa-2M (I-2M, od:Mil; w wersji
eksportowej I-2ME),stacji hydroakustycznej Oka-2 i miernika anomalii magnetycznych Orsza (APM-60). Ponadto śmigłowiec
zabiera pławy hydroakustyczne jednorazowego użytku. Za pomoca urządzenia telemetrycznego PK-025przekazywane sa komendy
naprowadzania nacel. Wyposażenie łączności stanowią radiostacje R-842M i R-860 (w śmigłowcu Mi-14PS radiostacje Karat-M-24
i R-832M).rozmownica pokładowa SPU-7. Przyrządy nawigacyjne to: radiokompasy ARK-9 ARK-U2 , radiowysokościomierz RW-3,
dopplerowskiradar nawigacyjny DISS-15. Urządzenie swój-obcy SRZO-2.
Uzbrojenie
mieści się w komorze bombowej i wyrzucane jest przez drzwi w dnie śmigłowca. Mi-14PL w wariancie uderzeniowym zabiera jedna
torpedę AT-1, albo rakieto-torpedę APR-2 albo 8 bomb głębinowych PLAB-250-120, albo 12 bomb głębinowych PLAB-50-65, albo
jedna jądrowa bombę głębinowa. W wariancie poszukującym zabiera kasety z bojami radiohydroakustyczymi (36 typu RGB-NM lub 12
typu RGB-N ). Ponadto śmigłowiec bierze bomby orientacyjne OMAB-25-12D (dzienne) i OMAB-25-8N (nocne) oraz pławy radiowe
Poplawok-B.
Zespól napędowy i Uklad przenoszenia mocy
Dwa
silniki turbośmigłowe TW3-117M konstrukcji zespołu . Izotowa o mocy max.1659 kW (2225 KM) każdy, sa umieszczone obok siebie
na suficie ładowni. W eksploatacji moc silników jest ograniczona do 1454 kW (1950 KM), silnik pracuje pełna mocą tylko w
wypadku awarii drugiego. Na wlotach powietrza do silników moga być zainstalowane dwustopniowe filtry przeciwpyłowe, ale
zdarza się to rzadko. Silnik pomocniczy AI-9W znajduje się w tylnej części przedziału silnikowego, za przekładnią główną.
Paliwo o łącznej objętości 3795 l znajduje się w sześciu zbiornikach w łódce kadłuba i w siódmym, rozchodowym ,umieszczonym
u góry za przekładnią główną . Dodatkowy zbiornik na 500 l może być założony wewnątrz kabiny transportowej. Uklad
przenoszenia mocy jest klasyczny dla dwusilnikowych turbinowych śmigłowców w układzie jednowirnikowym i składa się z
przekładni głównej,pośredniczącej i tylnej oraz wału tylnego. Przekładnia główna WR-14 jest planetarna, trzystopniowa,
przełożenie wynosi 78:1, a masa 810 kg. Od przekładni głównej odchodzi wal tylny przekazujący moc do wirnika ogonowego.
Konstrukcja
Wirnik
nośny śmigłowca ma konstrukcje klasyczna, składa się z głowicy i pięciu łopat o profilu NACA-230/12. Wirnik ogonowy jest
trzyłopatowy.
Kadłub ma klasyczna konstrukcje półskorupową i jest podzielony technologicznie na trzy przedziały i wykonany w większości z
duraluminium. W części przedniej znajduje się kabina dla trzech członków załogi (czwarty-operator systemu poszukująco-celowniczego zajmuje stanowisko w kabinie
ładunkowej). Cześć środkowa stanowi kabina ładunkowa z zamontowanymi na niej silnikami, przekładnią główną i
wirnikiem nośnym. Pod spodem kabiny znajdują się zbiorniki paliwa oraz
komora uzbrojenia. Tylna cześć kadłuba stanowi belka ogonowa
ze statecznikiem poziomym, wirnikiem ogonowym oraz pływakiem.
Czteropunktowe podwozie jest wciągane do kadłuba (kola przednie) lub do gondol po bokach tylnej części kadłuba (koła tylne).
Kola przednie sa pojedyncze o rozmiarach 480 x 200 mm, koła główne zdwojone, 600 x 180 mm.
Wirnik ogonowy jest zabezpieczony przed uderzeniem o ziemie lub o wode poprzez wspornik z pływakiem o objętości 0,185 m3. Dwa
nadmuchiwane pływaki o pojemności 4 m3 założone są w gondolach podwozia głównego i służą do zachowania równowagi
podczas wodowania. Ciśnienie wewnątrz pływaków musi być podtrzymywane przez sprężarkę, dlatego podczas wodowania
nie mozna wyłączyć silnków śmigłowca. Mi-14 może pływać przy stanie morza do 2 stopni i przy bocznym wietrze do 10 m/s. W
drzwiach zainstalowana jest wciągarka z napędem elektrycznym.
W śmigłowcach Mi-14PL i Mi-14BT jest to założona na zewnątrz wciągarka LPG-2 (w starszych seriach produkcyjnych) bądź
LPG-150 o udźwigu 150 kg. W śmigłowcach Mi-14PS jest to wciągarka ruchoma (chowana do kabiny ładunkowej) LPG-300 o udźwigu 300 kg.
Uklad sterowania mechaniczny, ze wzmacniaczami hydraulicznymi . Wszystkie układy sa typu sztywnego z wyjątkiem części układu
sterowania nożnego (wewnątrz belki ogonowej) hamulca wirnika i wyłączania silników. Uklad automatycznego sterowania SAU-14 ze stabilizacja
zawisu (w wersji Mi-14PS nie ma stabilizacji zawisu).
Rozmiary
Średnica wirnika głównego: |
21,294 m |
Średnica wirnika ogonowego: |
3,908 m
|
Długość całkowita (z obracającymi się wirnikami): |
25,315 m |
Długość kadłuba: |
18,376m |
wersja Mi-14PS z dodatkowym reflektorem z przodu: |
18,776 m |
Wysokość całkowita (z wirnikiem ogonowym): |
6,936m |
Baza podwozie: |
4,128m |
Rozstaw kół przednich: |
1,17m |
Rozstaw kół głównych: |
2,82m |
Masy
Własna : |
8902kg |
Mi-14PS |
8821kg |
Mi-14BT |
8800kg |
Startowanormalna: |
14000kg |
Ład. maksymalny: |
2000kg |
Mi-14PS |
3000kg |
Osiągi