Powrót do strony głównej

Dane techniczne śmigłowca Mi-14
Charakterystyka Śmigłowca Mi-14

Wersja

Mi-14 PŁ

Mi-14 PS

Załoga

4 osoby

5 osób

Średnica wirnika

21,29 m

21,29 m

Długość kadłuba

18,42 m

18,42 m

Napęd

2 silniki
Isotow TV3-117
o mocy 1655kW (2200 KM) każdy

2 silniki
Isotow TV3-117
o mocy 1655kW (2200 KM) każdy

Uzbrojenie

/

Ładowność

Torpedy albo bomby głębinowe
(konwencjonalne lub nuklearne)

Około 28 osób lub nieznana
ilość noszy albo 4000 kg

Masa startowa

14000 kg

14000 kg

Prędkość
przelotowa

200 km/h na poziomie morza

230 km/h na poziomie morza

Zasięg

800 km

800 km



Załoga

Cztery osoby:dwóch pilotów, nawigator-operator systemu uzbrojenia (wśmigłowcu ratowniczym-ratownik) oraz technik pokładowy. Załoga porozumiewa się pomiędzy sobą za pomoca rozmownicy SPU-7. Załoga posiada specjalne kamizelki MSK-3M do lotów nad morzem, umożliwiające przeżycie 24 godzin w zimnej wodzie. Zespołowym środkiem ratowniczym jest łódka LAS-5M-3.

Wyposażenie

System poszukująco-celowniczy 7071 Kalmar organizujący prace stacji radiolokacyjnej Inicjatiwa-2M (I-2M, od:Mil; w wersji eksportowej I-2ME),stacji hydroakustycznej Oka-2 i miernika anomalii magnetycznych Orsza (APM-60). Ponadto śmigłowiec zabiera pławy hydroakustyczne jednorazowego użytku. Za pomoca urządzenia telemetrycznego PK-025przekazywane sa komendy naprowadzania nacel. Wyposażenie łączności stanowią radiostacje R-842M i R-860 (w śmigłowcu Mi-14PS radiostacje Karat-M-24 i R-832M).rozmownica pokładowa SPU-7. Przyrządy nawigacyjne to: radiokompasy ARK-9 ARK-U2 , radiowysokościomierz RW-3, dopplerowskiradar nawigacyjny DISS-15. Urządzenie swój-obcy SRZO-2.

Uzbrojenie

mieści się w komorze bombowej i wyrzucane jest przez drzwi w dnie śmigłowca. Mi-14PL w wariancie uderzeniowym zabiera jedna torpedę AT-1, albo rakieto-torpedę APR-2 albo 8 bomb głębinowych PLAB-250-120, albo 12 bomb głębinowych PLAB-50-65, albo jedna jądrowa bombę głębinowa. W wariancie poszukującym zabiera kasety z bojami radiohydroakustyczymi (36 typu RGB-NM lub 12 typu RGB-N ). Ponadto śmigłowiec bierze bomby orientacyjne OMAB-25-12D (dzienne) i OMAB-25-8N (nocne) oraz pławy radiowe Poplawok-B.

Zespól napędowy i Uklad przenoszenia mocy

Dwa silniki turbośmigłowe TW3-117M konstrukcji zespołu . Izotowa o mocy max.1659 kW (2225 KM) każdy, sa umieszczone obok siebie na suficie ładowni. W eksploatacji moc silników jest ograniczona do 1454 kW (1950 KM), silnik pracuje pełna mocą tylko w wypadku awarii drugiego. Na wlotach powietrza do silników moga być zainstalowane dwustopniowe filtry przeciwpyłowe, ale zdarza się to rzadko. Silnik pomocniczy AI-9W znajduje się w tylnej części przedziału silnikowego, za przekładnią główną. Paliwo o łącznej objętości 3795 l znajduje się w sześciu zbiornikach w łódce kadłuba i w siódmym, rozchodowym ,umieszczonym u góry za przekładnią główną . Dodatkowy zbiornik na 500 l może być założony wewnątrz kabiny transportowej. Uklad przenoszenia mocy jest klasyczny dla dwusilnikowych turbinowych śmigłowców w układzie jednowirnikowym i składa się z przekładni głównej,pośredniczącej i tylnej oraz wału tylnego. Przekładnia główna WR-14 jest planetarna, trzystopniowa, przełożenie wynosi 78:1, a masa 810 kg. Od przekładni głównej odchodzi wal tylny przekazujący moc do wirnika ogonowego.

Konstrukcja

Wirnik nośny śmigłowca ma konstrukcje klasyczna, składa się z głowicy i pięciu łopat o profilu NACA-230/12. Wirnik ogonowy jest trzyłopatowy. Kadłub ma klasyczna konstrukcje półskorupową i jest podzielony technologicznie na trzy przedziały i wykonany w większości z duraluminium. W części przedniej znajduje się kabina dla trzech członków załogi (czwarty-operator systemu poszukująco-celowniczego zajmuje stanowisko w kabinie ładunkowej). Cześć środkowa stanowi kabina ładunkowa z zamontowanymi na niej silnikami, przekładnią główną i wirnikiem nośnym. Pod spodem kabiny znajdują się zbiorniki paliwa oraz komora uzbrojenia. Tylna cześć kadłuba stanowi belka ogonowa ze statecznikiem poziomym, wirnikiem ogonowym oraz pływakiem. Czteropunktowe podwozie jest wciągane do kadłuba (kola przednie) lub do gondol po bokach tylnej części kadłuba (koła tylne). Kola przednie sa pojedyncze o rozmiarach 480 x 200 mm, koła główne zdwojone, 600 x 180 mm. Wirnik ogonowy jest zabezpieczony przed uderzeniem o ziemie lub o wode poprzez wspornik z pływakiem o objętości 0,185 m3. Dwa nadmuchiwane pływaki o pojemności 4 m3 założone są w gondolach podwozia głównego i służą do zachowania równowagi podczas wodowania. Ciśnienie wewnątrz pływaków musi być podtrzymywane przez sprężarkę, dlatego podczas wodowania nie mozna wyłączyć silnków śmigłowca. Mi-14 może pływać przy stanie morza do 2 stopni i przy bocznym wietrze do 10 m/s. W drzwiach zainstalowana jest wciągarka z napędem elektrycznym. W śmigłowcach Mi-14PL i Mi-14BT jest to założona na zewnątrz wciągarka LPG-2 (w starszych seriach produkcyjnych) bądź LPG-150 o udźwigu 150 kg. W śmigłowcach Mi-14PS jest to wciągarka ruchoma (chowana do kabiny ładunkowej) LPG-300 o udźwigu 300 kg. Uklad sterowania mechaniczny, ze wzmacniaczami hydraulicznymi . Wszystkie układy sa typu sztywnego z wyjątkiem części układu sterowania nożnego (wewnątrz belki ogonowej) hamulca wirnika i wyłączania silników. Uklad automatycznego sterowania SAU-14 ze stabilizacja zawisu (w wersji Mi-14PS nie ma stabilizacji zawisu).

Rozmiary

Średnica wirnika głównego:

21,294 m

Średnica wirnika ogonowego:

3,908 m

Długość całkowita (z obracającymi się wirnikami):

25,315 m

Długość kadłuba:

18,376m

wersja Mi-14PS z dodatkowym reflektorem z przodu:

18,776 m

Wysokość całkowita (z wirnikiem ogonowym):

6,936m

Baza podwozie:

4,128m

Rozstaw kół przednich:

1,17m

Rozstaw kół głównych:

2,82m

Masy

Własna :

8902kg

Mi-14PS

8821kg

Mi-14BT

8800kg

Startowanormalna:

14000kg

Ład. maksymalny:

2000kg

Mi-14PS

3000kg

Osiągi

Prędkość max. na poziomie morza:

230km/h

Prędkość max. nawysokości 1000 m:

240km/h

Prędkość max. dopuszczalna:

250km/h

Pułap praktyczny:

4000m

Zasięg normalny:

800km

Zasięg max. (z rezerwa7%):

1135km

Max. długotrwałość lotu:

5h 56'

Czas patrolowania w odległości 200 km od bazy:

3h

Powrót do strony głównej