Powrót do strony głównej



Co nieco o Mi-2

Mi-2 jest lekkim śmigłowcem zaprojektowanym w 1960 roku. Miał być następcą Mi-1 z dwoma silnikami turbinowymi. Nowe silniki wpłynęły na lepsze osiągi. Pierwszy lot odbył się w 1961 r. Od roku 1963 rozpoczęły się dyskusje na temat produkcji śmigłowca w Polsce. W 1964 roku podpisano umowę o produkcji helikoptera w zakładach PZL Świdnik (silnik GTD 350 i przekładnie-WSK Rzeszów, elementy hydrauliki i systemy regulacyjne układów paliwowych WSK Wrocław). Pierwszy lot śmigłowca zmontowanego w Polsce z części sprowadzonych z ZSRR miał miejsce 26.08.1965. Lot śmigłowca zbudowanego z polskich części odbył się 4.11.1965r. Początkowo wszystkie egzemplarze trafiały do ZSRR.

Powstało wiele wersji śmigłowca: rolnicza, sanitarna, transportowa, arktyczna telewizyjna i szkoleniowa. Pierwsze projekty na temat wykorzystania Mi-2 w celach wojskowych powstały na przełomie lat 60 i 70. Pierwsze egzemplarze otrzymały 49 i 56 Pułk Lotnictwa Wojsk Lądowych. Śmigłowce te brały udział w ćwiczeniach "Tarcza 76". W latach 1990-1991 rozbrojono wszystkie śmigłowce na podsawie traktatu o redukcji uzbojenia konwencjonalnego. Jednak póżniej okazało się, traktat nie obejmował śmigłowców o niewielkich możliwościach bojowych i ponownie pojawiły się w armii.

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Układ jednowirnikowy. Wirnik nośny trójpłatowy o łopatach metalowych wyposażonych w instalację przeciwoblodzeniową, śmigło ogonowe dwułopatowe. Dwa silniki turbinowe GTD-350 (lub GTD-305p) umieszczone równolegle nad kabiną pracujące na wspólną przekładnie. Pomiędzy wlotami silników wloty klimatyzacji i wentylatora chłodnicy oleju. Rury wylotowe silników po bokach. Podwozie stałe, dwukołowa goleń przednia, dwie jednokołowe główne oraz płoza na belce ogonowej. Gumowy zbiornik paliwa na 600l pod podłogą kabiny, po bokach na zewnątrz można zamontować dwa dodatkowe zbiorniki po 238 litrów. Standardowe wyposażenie w nadajniki HF, VHF, żyrokompas, radiokompas i radiowysokościomierz. Załoga 1 osoba - pilot siedzący po lewej stronie z przodu kabiny, 8 pasażerów lub 700 kg ładunku.
Dostawca: MIL, Rosja / WSK-PZL Świdnik
Funkcja: lekki transportowiec ludzi lub ładunku
ratowniczy (Mi-2R)
rolniczy
treningowy
zwiadowczy
Załoga: 1
Na wyposażeniu od: 1961 r.


Napęd:
2 silniki GTD-350 o mocy 400KM każdy
2 silniki GTD-305p o mocy 444KM każdy (od 1986r.)

Wymiary i osiągi:
Rozpiętość łopat: 14,50 m
Długość: 11,40 m
Wysokość: 3,75 m
Waga: 2400 kg bez paliwa / 3700 kg max. masa startowa
Pułap operacyjny: 4000 m
Prędkość max: 210 km/h
Max.prędkość wznoszenia: 270 m/min
Zasięg: 440 km


Powstało kilka wersji Mi-2:
Mi-2US-wersja strzelecka:działko NS 23(100 szt. amunicji) 2 x 7,62 PK (2 x 600 szt. amunicji)
Mi-2URS-rakietowa samonaprowadzająca:4 pociski do nisczenia celów powietrznych 9M32M STRZAŁA-2M (system GAD)
Mi-2URPG-rakietowa przeciwpancerno samonaprowadzająca:4ppk MALUTKA-M; 4 pociski STRZAŁA-2M (na zintegrowanej belce wyrzutni SALAMANDRA-GNIEWOSZ) + 4ppk w kabinie
Mi-2UPR Salamandra - wersja uzbrojona w działko kal. 23 mm, karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wyrzutnię 4 pocisków typu 9M14M Malutka i 2 wyrzutnie pocisków rakietowych systemu Gad. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,63 mm
Mi-2URPG Gniewosz - wersja śmigłowca Mi-2URP z dodanymi czterema rakietami przeciwlotniczymi typu Strzała-2. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,63 mm
Mi-2URN Żmija - wersja uzbrojona w działko kal. 23 mm, i karabin maszynowy kal. 7,62 mm, oraz dwa zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych Mars-2. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,63 mm
Mi-2RL - lądowa wersja sanirtarno-reanimacyjna
Mi-2RM - morski śmigłowiec ratowniczy wyposażony w elektryczną wciągarkę dla dwojga ludzi oraz tratwy ratunkowe zrzucane rozbitkom
Mi-2Ro - wersja rozpoznawcza z aparatami fotograficznymi
Mi-2RS Padalec - wersja do rozpoznanawania skażeń chemicznych i biologicznych
Mi-2S - wersja sanitarna
Mi-2T - wersja transportowa
Mi-2Ch Chekla - wersja służąca do rozpoznania chemicznego i stawiania zasłon dymnych
Mi-2D Przetacznik - wersja będąca powietrznym stanowiskiem dowodzenia z radiostacją R - 111
Mi-2 Platan - wersja służaca do stawiania narzutowych pól minowych.
Mi-2P
Mi-2A
Mi-2plus - modernizacja Mi-2 m. in. o kompozytowym wirniku głównym i zmodernizowanych silnikach GTD-350W2.
PZL-Kania - daleko posunięta modernizacja napędzana silnikami Allison C20B, o przegubowym wirniku głównym z laminatu. W obu wirnikach znajduje się elektryczna istalacja przeciwoblodzeniowa

Powrót do strony głównej